Tuesday, August 15, 2017

Contoh Kalimat Simpleks

Berdasarkan bilangan predikat (kata kerja), satu kalimat dapat dibahagikan kepada 2 jenis, iaitu Contoh Kalimat Simpleks dan rumit. Apakah ayat yang rumit dan rumit? Apakah corak atau struktur kedua-dua ayat ini? Seperti apa contoh ayat mudah dan rumit yang terkandung dalam perbualan harian kita? Berikut adalah keterangan jawapan untuk anda faham.


Satu kalimat adalah satu set perkataan yang mempunyai makna dan mengikuti pola yang terdiri daripada unsur Subjek (S), Predikat (P), Objek (O), dan Penerangan (K). Secara umum, frasa simplex itu sendiri ditakrifkan sebagai sebuah Contoh Kalimat Simpleks yang terdiri daripada hanya satu predikat, sehingga ia mempunyai arti yang lebih sederhana. Kadang-kadang, kalimat simplex dipanggil satu ayat, kerana ia mempunyai makna yang lebih sederhana.


Dalam Contoh Kalimat Simpleks ayat di atas, kita dapat melihat kewujudan satu predikat atau kata kerja tunggal. Dalam kalimat, predikat adalah perkataan makan. Nah, cuba untuk memahami lagi beberapa contoh kalimat simplex di bawah dan perhatikan bilangan kata kerja setiap ayat.


Secara ringkas ayat-ayat mudah difahami sebagai ayat yang mengandungi hanya satu predikat sahaja, sehingga ia mempunyai makna yang lebih sederhana. Istilah simplex juga dipanggil ayat tunggal, kerana ia mempunyai makna yang lebih sederhana http://www.kumpulan-contoh.com/2017/08/contoh-kalimat-simpleks.html. Biasanya kalimat atau kalimat mudah hanya mempunyai pola kalimat S-P-O atau S-P-O-K sahaja. Jadi kalimat simplex mempunyai predikat yang tidak lebih daripada satu. Untuk maklumat lanjut, fahami contoh berikut.

No comments:

Post a Comment